7. 2. 2013

Jurajov otčim


Ako chlapec som vyrastal bez otca, preto som ho závidel iným svojím kamarátom. Keď  jedného dňa mama priviedla prvý krát domov chlapa, vysníval som si, že to bude môj otec. Bol urastený, nakrátko ostrihaný, neskôr vysvitlo že je to vojak. Chodieval len tak raz za týždeň, niekedy aj po dvoch týždňoch, pri  spoločných prechádzkach som bol vždy pyšný, že mam i ja otca. Bol milý na mamu ale aj na mňa, až na provokačné reči ohľadne mojich  krásnych kučeravých čiernych vlasov. No pri každej návšteve mi doniesol cukríky a aj preto som si ho obľúbil. On chodil ku nám, ale my sme nikdy neboli u neho. Končil som siedmu triedu a on pri nedeľňajšej návšteve navrhol, aby sme sa nasťahovali ku nemu do horského mestečka vzdialenom od nás vyše 30 km. Vravel že má dcéru a troch synov  a mne bude s nimi veselšie a oni budú mať starostlivú matku. Po niekoľkých debatách bolo rozhodnuté. Siedmu triedu ukončím a už na začiatku prázdnin sa prisťahujem k novému otcovi a mama sa nasťahuje o nejaký mesiac dva neskôr, ako náhle sa bude dať. Nevedel som sa dočkať kedy sa zoznámim so svojimi novými súrodencami.
Posledný školský deň poobede zastavil pri našom dobe vojenský gazík s ktorého vystúpil v uniforme môj nový otec.  Veľmi som sa tešil, lebo vo vojenskom aute som nikdy nesedel. Otec v  tej uniforme vypadal dosť prísne. Vodič pomohol naložiť moje kufre, ja som sa rozlúčil s mamou a plný očakávania som si nastúpil. Cesta bola zdĺhavá a otec počas nej neprehovoril  so mnou ani slovo, len vydával pokyny vodičovi. Zastavili sme pri jednej budove v blízkosti kasárni. Z domu vybehlo dievča a za ním traja  chlapci s krátkymi vlasmi  v zelených  kaki trenkách, ktorý mi pomohli s  kuframi. Otec ihneď odišiel do kasární.
Vstúpili sme do domu a rovno sme išli do izby. Bolo tam 5 upravených postí s našponovanými prestieradlami, 5 skríň, 5 nočných stolíkov. V strede bol  veľký stôl so šiestimi stoličkami. Nová sestra sa mi predstavila, že je Jana aj ja som sa predstavil, som Juraj. Potom sa predstavili aj chalani v poradí Jozef, Peter, Oto. Sestra bola v deviatke,  vychodila základnú školu a ide na strednú zdravotnú školu. Jozef ide do ôsmej, Peter do siedmej a Oto do piatej. No i  ja do ôsmej, priznal som sa. Poďme rýchlo vybaľovať, aby sme to stihli kým príde otec z práce. Táto skriňa bude tvoja a otvorila ju. V skrini už bolo pár vecí. Išiel som ich vybrať no Jana ma zastavila, že to sú už moje veci. Začala vyberať moje veci z kufrov a ukladať na stôl. Začala ich triediť. Všetky slipy, pyžamá, tepláky ,papuče vložila do jedného kufra. Toto nebudeš potrebovať. A čo budem nosiť? Opýtal som sa nechápavo. No jednotne ako ostatný chalani a vyzleč sa nech to môžem uložiť. Tu máš trenírky a vybrala jedny kaki trenky zo skrine a hnedé šľapky. No ja takto nebudem chodiť, bránil som sa. Rýchlo sa prezleč skríkol na mňa Peter, lebo ak dostaneme výprask za teba  tak si ma nepraj. Vás otec bije? Opýtal som sa trasľavým hlasom.  To zistíš na vlastnej koži, no  a už sa vyzliekaj.  Lepšie som na pozrel na nových súrodencov a všimol som si modriny na stehnách nôh.  Neochotne, ale pomalí som sa začal vyzliekať. Ostal som v bielych slipoch. Dávaj ich dole, súril ma Jožko. No hanbil som sa ich  pred nimi vyzliecť. Vtom ma obstáli a nasilu ich stiahli zo mňa. Rukami som si začal skrývať svoj penis. No nebehaj tu nahatí a obliekaj si trenírky s úsmevom povedala Janka. Otočil som sa k nej zadkom a rýchlo natiahol trenky. No už skoro vypadá ako mi, poznamenal Oto. A čo ti povedal  otec na vlasy, pýtal sa Peťo. No podpichoval ma, či cez ne dobre počujem, zasmial som sa. Nás otec dáva pravidelne strihať, nám nestihnú narásť také dlhé. Medzitým Janka uložila moje veci do skrine. Ukázala mi na vnútorných dverách plán uloženia skrine a povedala, že tak bude skriňa stále uložená. Ukázala mi pri dverách nástenku, na nej boli hodnotenia. Keď dostaneš čierny bod, tak sa budeš za nedostatky spovedať v sobotu večer, ak červený bod tak po večery.
Onedlho prišiel otec z práce. Deti nastúpili do jedného radu. Poď medzi nás, povedal Jožko. Janka zakričala Pozor, otec deti sú nastúpené. Otec si nás premeral od hlavy po päty. Ukážte mi skrine. Každý sa rozbehol ku skrini a otvoril ju. Myslel som si že Janka si robila srandu,  keď mi ukázala plán uloženia skrine, ale zistil som, že tak majú uložené skrine aj ostatné deti. Otovi trošku vyčnievalo tielko. Otec mu vyhodil na zem celú hromádku a nariadil, aby si dopísal čierny bod. O 15 minúť bude večera, oznámil a odišiel z izby. Po večery bol nástup na ktorom boli vydané úlohy na večer a na sobotňajšie upratovanie, ktoré bude končiť o 13 hodine . Kontrola sa začne nástupom o 16 hodine.
A teraz mi predložte vysvedčenia. Prvá predstúpila Janka so sklonenou hlavou. Tak tú trojku si si neopravila prísne a stroho sa opýtal otec . Podaj mi remeň. Janka, zo skrine vybrala remeňa podala ho otcovi.  Stiahla si nohavičky ku kolenám a prehla sa cez stôl. Vieš koľko rán si zaslúžiš? 50 odpovedala Janka. Otec sa našponoval a už pľasla prvá rana, jedna povedala Janka, pľask, dva počíta Janka, pľask, tri, pľask, štyri, pľask päť, pľask šesť, pľask sedem, pľask osem, pľask deväť.... no to sa už Janke trasie hlas, pľask desať, pľask jedenásť,  Jankin  zadok bol už jeden červený fľak a otec pokračoval......pľask päťdesiat dorátala s plačom Janka. Vzpriamila sa a opatrne si začala obliekať nohavičky. Druhý nastúpil  so sklonenou hlavou a celý červený v tvári Jožko. Tak a tvoje sľuby sú kde? Obe trojky tu svietia. No ty prázdniny budeš tráviť učením, oznámil otec. Áno ocko a stiahol si trenky ku kolenám a prehol  sa cez stôl. Koľko si zaslúžiš? 100 rán, odpovedal Jožko. Celým telom mi prebehli zimomriavky, veď to nemôže vydržať. No to už Prásk, jedna odpovedal Jožko, pľask  dva, pľask tri, pľask štyri.......už pri štyridsiatej rane plakal aj Jožko a po sedemdesiatej už prosíkal, že stačí ale otec bol neoblomný. Pri osemdesiatej tretej rane Jožko vyskočil na rovné nohy. To otca nahnevalo, pritlačil ho znova k stolu. Ak ešte raz vyskočíš dostaneš o 50 navyše. Jožko sa pevne chytil stola a čakal na ďalšiu ranu.....konečne sto, bolo mi ho veľmi ľúto. Narovnal sa  a otočil sa smerom ku nám a začal si hladkať zadok až po chvíli si natiahol trenky. Ako tretí išiel predložiť svoje vysvedčenie Peter, mal tam tri dvojky a jednotky, ale za to že sa nepolepšil aj jeho čakal trest v podobe 10 na zadok....bez nejakých rečí pristúpil k stolu , stiahol trenky a prehol sa cez stôl. A už dosadá prvá rana a Peter začína počítač. Po každej rane zaznie zastonanie a potom číslo rany ktorá dopadla na Petrov zadok.  Ďalší sa pochválil Oto, ten mal samé jednotky tak si  vyslúžil pochvalu a z nástenky mohol škrtnúť jeden čierny bod. No aj moje vysvedčenie chcel vidieť môj nový otec. Ja som mal síce tri dvojky ale na pol roku boli štyri. Obišiel som bez trestu.
Večierka bola vyhlásená na 21,30 hodinu. Preto už o 21 sme išli spoločne do kúpeľne. Bolo tam jedno dlhé umývadlo pripomínajúce kameninový výlov a boli tam 3 kohútiky. Na poličke  boli poháre so zubnými kefkami. Po návrate na izbu sme sa prezliekli do žltých pyžám, postavili sme sa pred postele a čakali na príchod otca. Ten každého skontroloval, či je poriadne umytý a či pod pyžamom nemá trenírky a Janka či nemá gatky. Pri mojej kontrole za dvomi nechtami našiel trocha špinky, za čo som si musel pripísať môj prvý čierny bod. Dlho som nemohol zaspať a rozmýšľal som ako dostanem výprask  s koženým remeňom.
Ráno už o 6 hodine nás zobudil nepríjemný hvizd píšťalky a otec zahlásil nástup na rozcvičku. Obliekli sme si trenky, cestou na dvor sme boli na WC sa vycikať. Trvalo mi to akosi dlho. Otec skonštatoval že meškám a dostávam ďalší čierny bod. Rozcvičku som ani nevnímal, plnil  som len to čo ostatný a rozmýšľal som nad výpraskom, ako to vydržím, či sa mi nebudú smiať.
Nasledovalo upratanie si postele a osobná hygiena. Potom raňajky a veľké  upratovanie. Janka mala za úlohu vyprať bielizeň.  Ja som sa mal zaučiť tak som plnil úlohy vždy s jedným po hodine. Po skončení sobotňajšieho upratovania a prania, sme sa naobedovali. Mali sme do 16 čas, vtedy sa má vrátiť otec z práce,. Bolo veľmi horúco a Jožko navrhol aby sme sa išli okúpať. A nevezmeme si plavky? A na čo by nám boli, veď trenírky na nás za chvíľu uschnú. A tak som išiel prvý krát od domu a začal som sa zoznamovať s novými kamarátmi. Bolo nám dobre a vydržali by sme sa blázniť ešte dlhšie, no Janka zavelila. Ide sa domov, aby sme nezameškali. Vtedy som si uvedomil, že moji nový súrodenci sú načasovaný ako v kasárňach.
Doma sme boli skôr ako otec a čas sme trávili na dvore. Otec išiel k nám aj s jedným vojakom v modrých teplákoch a s kaki chlebníkom cez plece. Jožo skonštatoval tak to už sú tri týždne čo sme sa strihali. Nechápal som čo povedal. No išiel som za nimi do kuchyne. Tu si sadni povedal Peťo a uvoľnil mi miesto medzi sebou a Petrom, na koniec si sadol Oto. Keď otec vstúpil do kuchyne vstali sme z lavice. Jožko vzal jednu stoličku od stola a prisunul ju pred lavicu a sadol si na ňu. Vojak si dal z pleca dole  chlebník a začal na stôl vykladať nožničky, hrebeň, kefu a strihaciu mašinku, ktorú zastrčil do zásuvky. Ozval sa jej nepríjemný zvuk.  Vojak sklonil Jožkovi hlavu a priložil mašinku na Jožov krk a pohyboval sa smerom k temenu hlavy. Na Jožkove plecia padali asi centimetrové vlásky. Asi po desiatich minútach Jožko vstal zo stoličky na temene hlavy mal asi dvojcentimetrové vlasy a dookola hlavy mu svietila koža. Kto je na rade? Pýta sa vojak. Juro sadaj, zavelí otec. Vstanem, nohy sa mi chvejú. Ako ho mám ostrihať, opýta sa vojak. Ja som aj chcel niečo poznamenať, no otec zavelil, tak ako ostatných. Vojak mi prečesal vlasy, sklonil mi hlavu a už som cítil mašinku ako mi postupuje vzadu od krku k temenu hlavy  a na chrbát  začínajú padať prvé vlasy. Keď mi padli prvé kučery čiernych vlasom na nohy  od žiaľu som sa rozplakal. Hotovo zahlásil vojak. Ja som si rukami chytil hlavu a cítil som ich na holej koži. Po mne si na stoličku išiel sadnúť Peter a aj jeho hlava za chvíľu vypadala ako Jožova. Posledný išiel Oto. Všimol som si, že sa všetci súrodenci dívajú na mňa. Po odchode vojaka sme zamietli a vyhodili vlasy. Nasledovala prehliadka rajónov. Otec bol v celku spokojný. Keď sme boli v kúpeľni, pozrel som sa do zrkadla. Zľakol som sa sám seba. V zrkadle bola len malá vyplašená  biela hlavička s mierne odstávajúcimi ušami. V očiach sa objavili zase slzy. Pred večerou ma chcel Jožko utešiť, že si zvyknem na krátke vlasy, lebo u nich otec dlhé vlasy netrpí. Cez leto sa pravidelne strihajú každé tri týždne a cez zimu tak raz za štyri –päť týždňov  a jeden rok cez prázdniny boli úplne dohola. Otec nerobí žiadne rozdiely, vždy boli ostrihaný všetci naraz a rovnako. Zavše sa nikto aj vysmieva, ale z toho si netreba nič robiť. Zakaždým keď som sa dotkol hlavy a necítil som vlasy bolo mi smutno.
 Po večery nastalo to, čoho som sa najviac obával bolo vyhodnotenie týždňa. Výprask bol v poradí od najstaršieho po najmladšieho. Ja som išiel ako tretí. Snažil som sa zakryť strach ale nepodarilo sa mi to, lebo som sa poriadne triasol. Pristúpil som ku stolu, stiahol som si trenírky a čakal som na svoju prvú bitku v živote. Otec pohladkal môj zadoček, potom po ňom potľapkal a o pár sekúnd dopadla prvá rana. Vykríkol som od bolesti, bolo to horšie ako som čakal, jedna povedal som trasľavým hlasom, mysľou mi prebehlo ešte devätnásť, vtom pľask a ďalšia štipľavá rana dopadla na môj zadok, dva, pľask auuuuu, prosím dosť, tri, pľask a už sa držím rukami oboch poliek zadku a vtom ďalšia rana, ktorá zasiahla aj končeky prstov. To som už vyskočil a nevedel som čo mám skôr ratovať, či zadok alebo prsty rúk. No to ma už otec drží odzadu za krk a prehýba ma ku stolu. Otec sa mi nevyhrážal zvýšením počtu rán za to, že som skákal ako capko po každej ďalšej rane.  Vôbec som si neuvedomoval , že som nahatý nielen pred bratmi ale aj pred sestrou a môj penis a mi hompáľal medzi nohami. Po výprasku, len otec sucho skonštatoval, že som horší ako baba a on zo mňa urobí chlapa.
Večer sme sa išli okúpať, najprv sa okúpala sestra a potom sme išli do kúpeľne všetci chlapci naraz. Bratia bez rozmýšľania stiahli trenky a šups do vane. A ty na čo čakáš, povie Oto. Veď si nám dnes poukazoval svojho pindíka.  Tak i ja som si stiahol trenky a vliezol k nim do veľkej vane. Potom si začali chalani navzájom umývať chrbty. Umyjem ti? Opýtal sa Peter. Áno a otočil som sa k nemu chrbtom.  Postupne sme vyšli z vane, poutierali sa a obliekli si pyžamá. Pred večernou kontrolou som si riadne skontroloval prsty, či nemám za nechtami špinu. No bolo všetko v poriadku. Kontrola prebehla bez problémov.
V nedeľu nás otec prišiel zobudiť o 7 hodine, s tým že po raňajkách má pre nás prekvapenie. Janu zavolal do izby. Po raňajkách sme mali na posteliach pripravené biele košele s krátkym rukávom, tmavé krátke nohavice.  Tak, oblečte sa idete sa zoznámiť s novou mamou, oznámil otec. Keď sme sa obliekli, nikto nepochyboval, že patríme k sebe. Cesta vlakom pomalí ubiehala. Cestou zo stanice k môjmu pôvodnému domu trvá skoro 20 minút. Kúsok od stanice, som videl na bicykli dlhoročného kamaráta Miša, no on si ma nevšimol. Zakričal som na neho, on zastal, zosadol s bicykla a pozerá. Ako náhle ma spoznal pozdravil sa otcovi a aj nám, sadol na bicykel a trielil preč. Keď sme prichádzali pred bytovku, tam už s Mišom stálo asi 15 chalanov a dievčat. Pekne sa pozdravili no ich úškrny  mi neunikli. Otec predstavil svoje deti, pri zvítaní so mnou miesto úžasu ako to vypadám, povedala, vidíš ako ti pristanú krátke vlasy a ty si chcel vždy len dlhé. Vôbec sa ma neopýtala či som to chcel alebo nie.
Do obeda sa môžete isť hrať von, povolil otec. Chalani si začali automaticky vyzliekať košele a nohavice a už stáli v trenírkach ako sú zvyknutý doma. Nechtiac, ale som sa i ja vyzliekol do trenírok. Vybehli sme pred bytovku. Na dvore boli ešte moji bývalí kamaráti. Hneď nás obkolesili. Chalani si chceli vyskúšať moju hlavu bez vlasov a smiali sa pri tom. No Jožo sa nedal, ani neviete aká je to výhoda mať krátke vlasy aj keď sa chodíme kúpať nezavadzajú a ani netrvá dlho a už sú suché a  ani sa tak človek v lete nepotí. Nejdeme sa zahrať futbal, navrhol Boris, veď Juro nám doniesol posilu. S hlukom sme išli o pár blokov ďalej na trávnaté ihrisko. V zápale hry sme pomalí zabudli na hodinky. O 12 hodine sme sa narýchlo rozlúčili s utekali domov na obed. Prvá cesta bola do kúpeľne, lebo sme boli poriadne špinavý. Poobede sme išli na prechádzku po našom mestečku. Podvečer sme sadli na vlak a cestovali domov. Prisadli sme si do kupé, kde cestovala pani s asi 15 ročným chalanom. Keď sme si sadli, pani hovorí svojmu synovi. Pozri sa na týchto chlapcov, všetci sú nakrátko ostrihaný a ty mi stále tvrdíš, že krátke vlasy už chlapci nenosia. Otec len sucho poznamenal, že v našej rodine nie sú problém so strihaním. Chalan očervenel a celou cestou si nás obzeral. Odišiel som na WC, keď som sa vracal,  už ma čakal chalan s kupé a dal mi otázku. To naozaj vám nevadí že ste tak nakrátko ostrihaný? Vieš  aj vadí, odpovedám, ale otec domov privedie holiča a potom už nie je vyhnutia. Ale teraz cez leto je to super mať krátke vlasy. Obaja sme sa vrátili do kupé. Onedlho sme vystúpili no chalan sa za nami stále obzeral, i keď sme boli na peróne.
Zadok po výprasku sa pomalí zotavoval, no stále som ho cítil, keď som si išiel sadnúť. Ale ostrihanie som si uvedomoval zakaždým keď som pozrel do zrkadla alebo som si prebehol rukou po vlasoch.
Po večery, sme mohli ešte na hodinku vonku, urobili sme poriadok, umyli sa a už sme boli nastúpený na kontrolu. Tu nás otec  oboznámil s plánom na ďalšie dva týždne. Oznámil nám, že ráno príde starý otec a pôjdeme na prázdniny k nemu, lebo otec bude na cvičení. Ráno si pobalíme veci. Tešil som sa, že sa zoznámim s dedkom. No súrodenci neboli nadšený, pôjdeme ku ním na dedinu.
Keď som si ľahol do postele, chvíľu sme sa rozprávali , no ja som pri tom  onedlho zaspal .

 Autor: 22som1

Žádné komentáře:

Okomentovat